Rabindranath Tagore citations

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Rabindranath Tagore

Date de naissance: 7. mai 1861
Date de décès: 7. août 1941
Autres noms: Tagore

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Rabindranath Thakur dit Tagore , connu aussi sous le surnom de Gurudev est un compositeur, écrivain, dramaturge, peintre et philosophe indien dont l'œuvre a eu une profonde influence sur la littérature et la musique du Bengale à l'orée du XXe siècle. Il a été couronné par le Prix Nobel de littérature en 1913. Nombre de ses romans et nouvelles ont été adaptés au cinéma, notamment par le cinéaste Satyajit Ray.

Issu de la caste des brahmanes pirali de Calcutta, Tagore compose ses premiers poèmes à l'âge de huit ans. À 16 ans, il publie ses premières poésies substantielles sous le pseudonyme de Bhanushingho , et écrit ses premières nouvelles et drames dès 1877. Son instruction à domicile, la vie à Shilaidaha ainsi que les voyages font de Tagore un non-conformiste et un pragmatique. Il fait partie des voix qui se sont élevées contre le Raj britannique et il a soutenu comme Gandhi le mouvement pour l'indépendance de l'Inde. Sa vie est tragique - il perd quasiment toute sa famille et est profondément affligé par le déclin du Bengale - mais ses œuvres lui survivent, sous la forme de poésies, romans, pièces, essais et peintures ainsi que de l'institution qu'il a fondée à Shantiniketan, l'Université de Visva-Bharati.

Tagore a écrit des romans, des nouvelles, des chansons, des drames dansés ainsi que des essais sur des sujets politiques et privés. Gitanjali , Gora , et Ghare-Baire sont parmi ses œuvres les plus connues. Ses vers, nouvelles et romans - dans lesquels il a fréquemment recours au lyrisme rythmique, au langage familier, au naturalisme méditatif et à la contemplation philosophique - ont reçu un accueil enthousiaste dans le monde entier. Tagore fut aussi un réformateur culturel et un polymathe qui modernisa l'art bengali en rejetant les restrictions qui le liaient aux formes indiennes classiques. Deux chants de son canon rabindrasangeet sont devenus hymnes nationaux respectifs du Bangladesh et de l'Inde : Amar Shonar Bangla et Jana Gana Mana.

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Citations Rabindranath Tagore

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„I slept and dreamt that life was joy. I awoke and saw that life was service. I acted and behold, service is joy.“

— Rabindranath Tagore
Quoted often without citation http://www.tagorefoundationinternational.com http://rupkatha.com/V2/n4/11Tagorephilosohy.pdf Compare this verse verse written by Ellen Sturgis Hooper:

„In the joy of your heart may you feel the living joy that sang one spring morning, sending its glad voice across a hundred years.“

— Rabindranath Tagore
Context: Who are you, reader, reading my poems an hundred years hence? I cannot send you one single flower from this wealth of the spring, one single streak of gold from yonder clouds. Open your doors and look abroad. From your blossoming garden gather fragrant memories of the vanished flowers of an hundred years before. In the joy of your heart may you feel the living joy that sang one spring morning, sending its glad voice across a hundred years. 85

„Bigotry tries to keep truth safe in its hand
With a grip that kills it.“

— Rabindranath Tagore
Context: p>Bigotry tries to keep truth safe in its hand With a grip that kills it.Wishing to hearten a timid lamp great night lights all her stars.</p 24

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„It is the constant harmony of chance and determination which makes it eternally new and living.“

— Rabindranath Tagore
Context: Our passions and desires are unruly, but our character subdues these elements into a harmonious whole. Does something similar to this happen in the physical world? Are the elements rebellious, dynamic with individual impulse? And is there a principle in the physical world which dominates them and puts them into an orderly organization? … It is the constant harmony of chance and determination which makes it eternally new and living.

„The infinite being has assumed unto himself the mystery of finitude. And in him who is love the finite and the infinite are made one.“

— Rabindranath Tagore
Context: In love, at one of its poles you find the personal, and at the other the impersonal. At one you have the positive assertion — Here I am; at the other the equally strong denial — I am not. Without this ego what is love? And again, with only this ego how can love be possible? Bondage and liberation are not antagonistic in love. For love is most free and at the same time most bound. If God were absolutely free there would be no creation. The infinite being has assumed unto himself the mystery of finitude. And in him who is love the finite and the infinite are made one.

„Where the clear stream of reason has not lost its way
Into the dreary desert sand of dead habit
Where the mind is led forward by thee
Into ever-widening thought and action
Into that heaven of freedom, my Father, let my country awake.“

— Rabindranath Tagore
Context: Where the mind is without fear and the head is held high Where knowledge is free Where the world has not been broken up into fragments By narrow domestic walls Where words come out from the depth of truth Where tireless striving stretches its arms towards perfection Where the clear stream of reason has not lost its way Into the dreary desert sand of dead habit Where the mind is led forward by thee Into ever-widening thought and action Into that heaven of freedom, my Father, let my country awake.

„Compulsion is not indeed the final appeal to man, but joy is. And joy is everywhere“

— Rabindranath Tagore
Context: Compulsion is not indeed the final appeal to man, but joy is. And joy is everywhere; it is in the earth's green covering of grass; in the blue serenity of the sky; in the reckless exuberance of spring; in the severe abstinence of grey winter; in the living flesh that animates our bodily frame; in the perfect poise of the human figure, noble and upright; in living; in the exercise of all our powers; in the acquisition of knowledge; in fighting evils; in dying for gains we never can share. Joy is there everywhere; it is superfluous, unnecessary; nay, it very often contradicts the most peremptory behests of necessity. It exists to show that the bonds of law can only be explained by love; they are like body and soul. Joy is the realisation of the truth of oneness, the oneness of our soul with the world and of the world-soul with the supreme lover.

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