Francisco de Goya citations

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Francisco de Goya

Date de naissance: 30. mars 1746
Date de décès: 16. avril 1828
Autres noms:Francisco José de Goya y Lucientes,Francisco J. de Goya y Lucientes,E Lucientes Francisco José Goya

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Francisco José de Goya y Lucientes, dit Francisco de Goya, né le 30 mars 1746 à Fuendetodos, près de Saragosse, et mort le 16 avril 1828 à Bordeaux, en France, est un peintre et graveur espagnol. Son œuvre inclut des peintures de chevalet, des peintures murales, des gravures et des dessins. Il introduisit plusieurs ruptures stylistiques qui initièrent le romantisme et annoncèrent le début de la peinture contemporaine. L’art goyesque est considéré comme précurseur des avant-gardes picturales du XXe siècle.

Après un lent apprentissage dans sa terre natale, baigné dans le style baroque tardif et les images pieuses, il voyage en Italie en 1770, où il entre en contact avec le néo-classicisme qu’il adopte lorsqu’il s’installe à Madrid au milieu de la décennie, en parallèle avec un style rococo lié à son emploi de dessinateur de tapisserie pour la manufacture royale Santa Barbara. Son enseignement, tant dans ces activités que comme peintre de la Chambre, était assuré par Raphaël Mengs, alors que le peintre espagnol le plus réputé était Francisco Bayeu, beau-frère de Goya.

Il contracte une grave maladie en 1793 qui le rapproche de peintures plus créatives et originales, autour de thèmes moins consensuels que les modèles qu’il avait peints pour la décoration des palais royaux. Une série de tableaux en fer-blanc, qu’il nommait « caprice et invention », initient la phase de maturité du peintre et la transition vers l’esthétique romantique.

Son œuvre reflète de plus les caprices de l’histoire de son temps, et surtout les bouleversements des guerres napoléoniennes en Espagne. La série d’estampes Les Désastres de la guerre est presque un reportage moderne sur les atrocités commises et met en avant-plan un héroïsme où les victimes sont des individus qui n’appartiennent ni à une classe ni à une condition particulière.

La célébrité de son œuvre La Maja nue est en partie liée aux controverses sur l’identité de la belle femme qui lui servit de modèle. Au début du XIXe siècle, il commence également à peindre d’autres portraits et ouvre ainsi la voie à un nouvel art bourgeois. À la fin du conflit franco-espagnol, il peint deux grandes toiles sur le soulèvement du 2 mai 1808 qui établissent un précédent tant esthétique que thématique sur les tableaux historiques, qui non seulement informe sur les événements vécus par le peintre, mais également lance un message d'humanisme universel.

Son chef-d’œuvre est la série de peintures à l’huile sur mur sec qui décorent sa maison de campagne, les Peintures noires. Avec elles, Goya anticipe la peinture contemporaine et différents mouvements avant-gardistes du XXe siècle.

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Citations Francisco de Goya

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„Imagination without reason produces impossible monsters; with reason, it becomes the mother of the arts, and the source of its marvels.“

— Francisco De Goya
quoted by Albert Frederick Calvert, in Goya; an account of his life and works; publisher London J. Lane, 1908; as quoted in Francisco Goya, Hugh Stokes, Herbert Jenkins Limited Publishers, London, 1914, pp. 355-377 Goya wrote this inscription upon a later copy of the etching-plate Capricho no. 43

„A bride-to-be, Discreet and penitent, she presents herself to her parents in this guise.“

— Francisco De Goya
Original: Nobia, Discreta y arrenpentida a sus padres se presenta en esta forma. Caption, in the so-called Madrid Album 90: sketch-book of Goya, 1796-97; as quoted by Robert Hughes, in: Goya. Borzoi Book - Alfred Knopf, New York, 2003, p. 173-74 caption below a drawing, in brush and India ink – private collection

„The group of sorcerers who form the support for our elegant lady are more for ornament than real use. Some heads are so charged with inflammable gas that they have no need for balloons or sorcerers in order to fly away.“

— Francisco De Goya
a note on an etching-plate, 1795/96; as quoted in Francisco Goya, Hugh Stokes, Herbert Jenkins Limited Publishers, London, 1914, p. 195 Plate 61 of 'Los Caprichos' represents a beautiful lady flying with outstretched arms in butterfly fashion, but supported at the feet by three grotesque creatures crouched in the attitude of the carved misers under monkish stalls. Upon a copy of this plate Goya scrawled this note

„.. [to capture] the magic of the ambiance. - [in the fresco which Goya made c. 1798 of Saint Anthony of Padua ]“

— Francisco De Goya
biographical notice, quoted by Goya's son Javier Goya, cited by Valentín de Carderera; cited in Goya: The frescoes in San Antonia de la Florida, by Lafuente de Ferrari. Skira, 1955, p. 144, n. 24.

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„Beloved soulmate.... you'll kiss my ass at least seven times if I manage to convince you from the crazy happiness I got from living here [Madrid].... the various insects with their deadly weapons, made of needles and penknives, which, if you don't look out and even if you do, will tear away your flesh and your hair as well.... and you can't find a spot far enough away from them to escape their cruelty. This infection is general in every town..“

— Francisco De Goya
letter to his friend Don Martin Zapater, Madrid, 25 Feb. 1785; from: 'Francisco de Goya. MS Letters to Martín Zapater 1774-99', Collection of Prado - published as Cartas a Martín Zapater; ed, X. de Salas & M. Agueda, Madrid 1982 #64, p. 130 a coded quote from a heavily coded letter, in which Goya indicates his friend several of his clerical critics who decide about church painting commissions. Goya doesn't mention their names but do call their number - and makes no secret of disliking them

„I had established an enviable scheme of life. I refused to dance attendance in the ante-chambers of the great. If anyone wanted something from me he had to ask. I was much run after, but if the person was not of rank, or a friend, I worked [painted] for nobody.“

— Francisco De Goya
letter to his friend Don Martín Zapater, c. 1789; from: Francisco Zapater y Gomez : Goya; Noticias biograficas, Zaragoza, 1868, La Perse Verencia; as quoted in Francisco Goya, Hugh Stokes, Herbert Jenkins Limited Publishers, London, 1914, p. 182

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„Painting (like poetry) chooses from universals what is most apposite. It brings together in a single imaginery being circumstances and characteristics which occur in nature in many different persons.“

— Francisco De Goya
the announcement in the paper of 6. Feb. 1799 was necessary because Goya was unable to find regular bookshops to sell the Capricho-prints. That year 300 sets were printed, which meant 24.000 prints!! - without the mis-prints and proof-prints. The Caprichos was the name of a serie of eigthy prints that Goya entitled 'Los Caprichos'; Goya made them in a combination of regular etching & aquatint technique. Etching gave lines by scratching with needles in the copper-plate. Aquatint gave fields of flat watercolor wash, a uniform tone composed of tiny grains and speckles rather than lines (as Robert Hughes explains) in the same book, p. 176-177/207-208)

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